Heiko Bubholz är en ambitiös och erfaren projektledare med över 15 års erfarenhet inom IT-branschen. Han har arbetat i privata samt offentliga miljöer och har stor vana av en variation av digitaliseringsprojekt. Han har verkat i olika utvecklingsmiljöer sedan 2007 med tyngden på förändringsprojekt. Heiko har erfarenheter av ett flertal utvecklingsmiljöer. Han har stor kunskap av lösningar inom affärsutveckling och försäljning, bland annat inom bank och värdepappersbranschen, e‑handel och digital transformation.
ARBETSLIV
Bulten Bike
Roll: Medgrundare, digitala kanaler
Tekniker: WordPress/Woocommerce, PHP, CSS
Metoder: Scrum, Kanban
Tidsperiod: 2016-
Uppdragsbeskrivning: Tillsammans med några vänner byggde vi på hobbybasis ett företag som har sitt fokus på hållbara cykeltransportlösningar. Genom att gå nya väger och använda oss av digitala lösningar samt bearbeta en nisch i marknaden som traditionella lokala och nationella aktörer trots det exponentiella tillväxtpotentials inte gå in har vi lyckats att etablera kooperativet numera som en känd aktör och specialist inom sektorn för premiumlastcyklar. Vi ser tecken att detta även uppskattas av en del av våra i huvudsak europeiska leverantörer. På den tekniska sidan använder vi oss helt på open source lösningar.
Verksamheten är och ska förbli huvudsakligen digital och på hobbybasis för att tillåta oss att även framöver kunna experimentera med nya idéer och testa upplägg för att kunna bidra till en nödvändig omställning i samhället på vårt sätt. Kolla in bultenbike.se, vikcyklar.se, varmlandbybike.se & cykelpool.nu.
Länsstyrelsen Värmland
Roll: Digitaliseringscoach
Tidsperiod: 2023-
Uppdragsbeskrivning: Som digitaliseringscoach vid Länsstyrelsen är jag ansvarig för att vägleda medarbetare i övergången till digitala arbetssätt. Jag kartlägger behov och ger stöd i användningen av digital teknik, speciellt för digitala och hybrida möten. Utöver detta är jag också digital producent för digitala sändningar, en roll som innefattar produktion och hantering av digitalt innehåll för effektiv kommunikation. Mitt arbete bidrar till att förbättra och modernisera kommunikationsstrategier inom organisationen. Som en del av min tjänst utbildar jag även i användningen av digitala kontors- och samverkansverktyg, samt utvecklar användarhandledningar och stödmaterial.
Swedwise
Roll: IT konsult
Tekniker: OpenText
Metoder: Scrum, Kanban
Tidsperiod: 2021–2022
Swedwise arbetar med stora kunder, främst inom tillverkning, och hjälper dem att digitalisera, automatisera och optimera informationsintensiva processer. Jag fick möjlighet att arbeta inom Enterprise Information Management kring produktion, kontroll, lagring och distribution av alla kunders kundkommunikation och informationstillgångar. Min roll var IT-konsult och utvecklare.
Enterprise Information Management: Öka effektiviteten och kontrollen i strukturering, lagring och distribution av alla dina digitala dokument och tillgångar. Vi kan hjälpa dig med kundkommunikation och Enterprise Content Management, Dokumenthantering, Datainsamling och Arkivering.
Soleil
Roll: Projektledare/Förvaltningsledare
Tekniker: Sitevision, Microsoft 365
Metoder: Scrum, Kanban
Tidsperiod: 2021
Uppdragsbeskrivning: På Soleil arbetade jag i rollen som inhyrd konsult som förvaltningsledare och projektledare med webbutvecklingsprojekt för befintliga och nya kunder och kunder. Med kunder huvudsakligen från offentliga sektorn låg största del av arbetet runt Sitevision CMS-kundleveranser både för enskilda sajter med även fullstacklösningar för externa webbplatser och Microsoft 365 intranätlösningar.
Med erfarenheter från e‑handelsplattformar från annan verksamhet hade jag även möjlighet att själv ta hand om projektering och utvecklingsarbete hos en kund fast om Soleil hittills inte var aktiv inom detta område.
Region Värmland
Roll: Processledare digitalisering
Tidsperiod: 2018–2020
Uppdragsbeskrivning: Med bakgrund att kommunalförbundet inte skulle nå målen med bredbandsutbyggandet och ett växande digitalt utanförskap skapade Regionen ett projekt för som ska bidra med att öka digitala kompetensen av Värmlänningarna och med det lyfte medvetande, behov och användningen av digitala tjänster i länet.
Förankringen i kommunerna och fortlevnad av resultatet utöver projekttiden skulle säkerställas genom att fokusera och kompetensutveckla insatserna i första hand på folkbiblioteken lagstadgad finns i alla kommuner. I rollen som projektledare för Region Värmland var jag ansvarig för den regionala planering och genomförande av insatser för kompetensutvecklingen bland den kommunala biblioteksverksamheten samt bidra att initiera lokala aktiviteter i samverkan och medfinansiering ur projektets budget med mål att öka medborgarnas tillit och förtroende till både kommersiella och offentliga digitala tjänster och använda sig av digitaliseringens möjligheter.
Dessutom hade jag som uppgift att samordna projektet med nationella insatserna som finansierades genom Kungliga biblioteket. Projektbudget gjorde det med över 3 mkr möjlighet att testa nya metoder och arbetssätt utanför fokusområdet folkbibliotek vilket resulterade i samarbeten med andra digitaliseringsinitiativ inom verksamheten för hälso- och sjukvård i Region Värmland och andra aktörer. I denna samband hade jag även möjlighet att gå en utbildning och bli certifierad inom Digital Transformation.
Som projektledare inom Region Värmland hade jag inne rollen som handläggare avseende användningen av organisationens verktyg för hantering av handlingar och (med)finansiering av inköp av utrustning och tjänster både på avrop och direktupphandling.
Tieto | Financial Services
Roll: Business Analyst / Team Lead
Tekniker: SQL, XML, Active Directory, Citrix, Windows Server
Metoder: PPS, ITIL, Kanban
Tidsperiod: 2010–2018
Uppdragsbeskrivning: Med verksamhetserfarenheter från tidigare arbete blev jag del i ett team av 3–4 personer second line och 4–5 kollegor i third line. Tillsammans hade vi hand om all incidenthantering och städning försiggående mindre utvecklingsarbeten på ett omfattande backoffice system för värdepappershandel och förvaltning som används av majoriteten av alla banker och nätmäklare i Norden. Arbetet ställde höga krav på tillgänglighet och säkerhet och behövde samtidigt möta både kundens behov. Även tillsynsmyndigheter fick en allt viktigare och avgörande roll i arbetet med underhåll och vidareutvecklingen.
Backoffice applikationen i sig var gränssnitt till ett stort datalager med ett tabellverk på över 1000 tabeller med både statiskt och dynamiskt innehåll från olika källor och integrationer. Arkiveringskrav för bankverksamheten, efterlevnads- och tillsynskontroll och krav från GDPR innebar hantering av historiska data med olika hållbarhet samtidigt som intensitet och spårbarhet av exempelvis dagliga transaktionerna inte fick påverka systemprestanda inom en verksamhet där banker och deras kunder genomför transaktioner med högt monetärt värde i realtid. Till denna produktionsmiljö hade jag och mina kollegor full tillgång för både felsökning och rättning av både data och kodfel. På grund av resursbrist fick second line temporär ta över uppgifter från third line vilket ledde till ett kompetenslyft inom andra linan. Det är här jag har mina SQL kunskapar ifrån.
I rollen som kundansvarig och incident manager hade jag stort andel i att säkerställa efterlevnad av ITIL metodik. Under en period hade jag även rollen som tf. supportchef inne och genomförde då byte och migration av ärendehanteringssystem och knowledge base.
Gruppen och avdelningen med den tätaste kundkontakt var dels inkörsport för kunderna för större ändringar och hade dessutom ansvar för leveransen genom nya, återkommande releaser. Här verkade jag för att gruppen mycket tidigare blir del av utvecklingsprocessen som följde Tietos egen PPS modell. I tätt samarbete med utvecklingsledarna kunde vi på så sätt förbättra kvalitén av leveranserna och minska behov för akutåtgärder efter driftsättning och överlämningen.
Under min tid som team lead fick gruppen även ansvar för implementering av de första Software-as-a-Service kunder med all det innebar i konfiguration av den fysiska hårdvaran, integrationer och förvaltning av produkten och plattformen. I och med det fick vi som systemleverantör större ansvar och skyldigheter gentemot myndigheter för att säkerställa tillsyn och regelefterlevnad.
Nordnet Bank
Roll: Internationell settlement specialist
Tidsperiod: 2009–2010
Uppdragsbeskrivning: Inom backoffice avdelningen som tog hand om regleringen (dvs leverans och betalning av genomförda värdepappersaffärer) var jag ansvarig för alla företagshändelser som utdelningar, split, återköp och nyemissioner på marknaderna i Nordmerika och Storbritannien för bankens kunder i Skandinavien, Luxemburg och Tyskland. Marknadskopplingar och regelverk dit är mycket mindre standardiserat än för de nordiska marknader vilket krävde en stor flexibilitet men också noggrannhet. För att bättre kunna reagera på oväntade händelse och kursrörelse som i sin tur innebar finansiella risker för banken och kunder byggde jag en rudimentär marknadsövervakning. Erfarenheter från arbetet med backoffice systemet skulle mig sen gynna när jag byte från Nordnet till systemleverantören Tieto.
Roll: Customer and Technical support
Tidsperiod: 2008–2009
Uppdragsbeskrivning: I denna tjänst ansvarade jag för att besvara förfrågningar från tyska och skandinaviska kunder om allmänna ämnen samt specifika frågor om handel och företagets handelsverktyg. Jag initierade och genomförde också flera projekt för att förbättra kundupplevelsen. Del av jobbet var också att agera aktiemäklare på den tyska och amerikanska börsen.
Quest Software
Roll: Inside sales
Tidsperiod: 2006–2007
Uppdragsbeskrivning: Hos Quest jobbade jag som innesäljare för verktyg för databasövervarkning och application management mot företagskunder, först i Tyskland, senare på den svenska marknaden.
UTBILDNING
- 2022
OpenText Certified Business Analyst — Exstream Communications Server — Certifikat - 2020
Digital Transformation Framework — Certifikat - 2012
ITIL v3 Foundation — Certifikat
- 1998 – 2004
Master’s degree in Economics, Friedrich-Schiller-University Jena, Germany.
Master thesis: “The Political Economy of NATO in Theory and Practice”
- 2001 – 2002
Master’s degree in European Studies, Jagiellonen universitet, Kraków, Poland.
Master thesis: “Theoretical Foundation of an European Federation”
SPRÅK
- Tyska — modersmål
- Svenska — flytande
- Engelska — flytande
- Ryska — baskunskaper