Personligen är jag ingen stor vän av att ha telefonsamtal. Oftast är jag mentalt någon annanstans eller fysisk på vift och för långt bort från datorn för att kunna all information som efterfrågas tillgänglig. Självklart är telefon även i vår digitala värld en viktig kanal för många kunder att ta kontakt.
Gänget bakom Bulten Bike erbjuder därför kunderna att ringa (via en växel) eller boka samtal. Det visade sig att även kunderna föredra att schemalägga sina samtal. En uppskattning är att 2/3 av alla samtal sker just genom en bokning – även om kunderna kan ringa direkt också.
En teknisk lösning som inte bara möjliggör tidsbokning utan kommer med mer funktionalitet är Calendly. Tjänsten i sin grundform är gratis. Den är inte beroende av någon särskild webbplattform. För att integrera den djupt i exempelvis WordPress krävs några rader kod.
Förutom en kalender där kunden/intressenten kan välja sin tidsblock kan du redan i skärmen som möter användaren ge mer information, hänvisa till länkar, sidor, FAQ eller liknaden.
Du kan samla in hur mycket som helst information men bör begränsa sig till namn och telefonnummer. Även textrutan där kunden kan skicka med sina tankar och frågor inför samtalet är värdefullt. Den används flitig och ger dig möjlighet att vara förberedd när du pratar med kunden.
Under huven har du ett antal möjligheter att anpassa utseende och just ovan nämnda informationsrutor. Exempelvis kan du justera den preliminära längden på samtal så att du har tillräckligt med tid mellan samtalen. Man har även möjlighet att låta kunden boka samtal bara under vissa (öppen)tider samt paus/marginal mellan bokningar.
Du kan begränsa tiden som kunden senast behöver boka så att du har tillräckligt marginal att kunna se notifieringen om att det har kommit en ny bokning. Själva meddelande om en ny telefontid kommer med all inmatat information till din mailbox.
Ännu en värdefull funktion av Calendly är att du kan koppla och synkronisera med din egen kalender. På detta sätt lägger sig tidsbokningar i din kalender. Men har du redan en kalenderbokning så undviker Calendly att kunder kan boka telefontid under samma period.
För att bädda in Calendly på din hemsida kan du bara länka till sidan som extern kalender. Det skulle jag dock inte rekommendera då risken finns att kunden inte hittar tillbaka till din sida. Istället bör man bädda in i en sida (inline) eller som pop-up eller modal där rutan öppnar sig och lägger sig med en liten animation över den sida som besökaren är på. Det är att föredra då man inte behöver flytta kunden runt på sidan. Det är den sista biten här som behöver lite HTML kunsdkap för att kunna använda den kodsnudd man få. Men inget komplicerat utöver det.
Calendly har många fler funktioner både i den gratis och betalda versionen som kan användas mycket bredare om behovet finns.