Har du ett större antal produkter i WordPress/Woocommerce kan det vara så att kunderna inte hitta precis det man är ut efter. Navigationen och sökfunktion som går att bygga med hjälp av produktetiketter och produktkategorier erbjuder bara två dimensioner att hjälpa kunden att hitta rätt produkt.
Bulten Bike stod framför samma utmaning när antal produkter och märken växte. Man fick fler samtal där kunderna bad om rådgivning – samtidigt som frågorna var oftast samma. Även i statistiken på sidan gick det att avläsa att vissa kunder tappade tålamodet i sin sökande av rätt produkt.
Frågorna som kunder ställde visade upp ett visst mönster. Lösningen var att bygga ett interaktivt produktfilter som letade fram rätt produkter i Woocommerce beroende på vilka frågor efter egenskaper kunderna svarade på.
I stället för att bygga en statisk navigation genom alla tänkbara varianter så kan man med hjälp av den kostnadsfria tillägg WOOF – Products Filter for WooCommerce (WOOF här framöver) skapa ett interaktivt filter som guidar kunderna till rätt urval av produkter.
Men med produktkategorier och produktetiketter har man fortfarande två dimensioner att söka produkterna på. I Bulten Bikes fall var det fler aspekter som kunderna ville veta och ta hänsyn till. Här kan man visserligen arbeta med dom inbyggda produktvariationer. Baksidan av det är att vid extensiv användning av variationer så ökar även antal produktvarianter – vilket i längden blir ohållbart ur ett underhållsperspektiv. Dessutom är produktvarianter inte alltid relevanta sökkriterier när kunderna är ut efter den rätta produkten som löser deras problem. I ett sådant fall spelar en produktvariant som färg eller storlek mindre roll.
För att komma åt hela potential som finns i WOOF med sina interaktiva element behöver man därför utöka information kring produkterna på ett sätt som talar till kunden. Och som är enkelt att underhålla.
Detta sker i kombination med ännu en kostnadsfri plugin Custom Post Type UI. Custom Post types eller anpassade inläggstyper är ett relativt avancerat sätt att utöka funktionaliteten i WordPress. Många, som har behov av det, gör det genom kodning. Detta tillägg hjälper med att förenkla processen med att lägga till extra information (I WordPress-språk taxonomi) till exempelvis produkter i Woocommerce. Det är nämligen så att produktkategorier och ‑etiketter är redan sådan taxonomi. Vad vi vill åstadkomma är i grunden inget annat än att ha fler rutor motsvarande kategorier hos våra produkter. Det gör det sen möjligt att bygga en sökfunktion som filtrerar produkten inte bara över sin kategori och pris utan även sådana extra egenskaper som vi har lagt till.
Enklare att förklara på ett exempel från Bulten Bike. En fråga alla kunder har är ”passar detta cykel till mig”. Det gör det inte alltid. Alla cyklar passar till någon. Men det faller bort vissa cyklar från urvalet om en person har mindre kroppslängd. Också viktig ur ett kundperspektiv är förvaringen. Hos alla cyklar kan man få mått och vikt. Men Bulten Bike valde att ”översätta” det till kundens perspektiv. Vissa cyklar går helt enkelt inte att bära upp fem trappor eller passar in i en (vad man kan anta är en genomsnitts-)hiss. Och precis sådana egenskaper lägger man till i en logisk gruppering till alla produkter. (Även här ett argument att inte göra det via produktvariationer är att dessa ändringar kan göras i bulk och via snabbeditorn).
För att komma dit vi ska använder vi oss av Custom Post type UI och lägger till dessa extra rutor (tänk kategori) till just våra produkter.
Om du vill ha en ordning mellan dina termer ska dessa vara i hierarkis ordning och gärna visas i gränssnittet – dvs i produkttabellen i Woocommerce backend.
Behöver du kunna sortera över fler egenskaper – skapa fler taxonomi kopplade till produkt. Som med produktkategorier skapar du sen eller kryssa i befintliga termer in den ”rutan” du har skapat. Titta in i en produkt så ser du nya taxonomifältet. Du kan redan nu använda det för att navigera genom produkterna.
Så länge du har Custom Post type UI aktiverat behöver du inte göra något mer. Koden för den extra taxonomi ligger i tilläggets konfiguration. Du kan även ta den och flytta över i din funktionsfil, dock ingen måste.
Utgående från dessa nya taxonomi kan du nu med hjälp av WOOF bygga ett interaktivt produktfilter eller sökfunktion i fler steg som tar din kund i handen och ta med hen ner i tratten till färre men mer passande urval av produkter. Det kan se ut som här när man använder tilläggets standard widget:
Under huven kan du styra vilka taxonomi som ska ingå i sökningen. Sökningen kan även exkludera vissa termer eller exempelvis standard produktkategorier helt (exempelvis om det inte tillför någonting i söken och/eller om du använder kategorier/etiketter för annan navigering.
Vill du i stället för ett interaktivt filter hellre ha ett formulär som går fram steg efter steg så kan du även det lösa med WOOF och en shortcode som kan placeras var som helst på sidan. Även via kortkommando kan du styra beteende på formuläret. Exemplet nedan använder sig bara på tre taxonomi (ut av fler som finns kopplade till produkterna).
Kortkommando som ligger bakom den, inklusive visning av resultatet på samma sida ser ut som den här:
[woof_step autosubmit=1 filter_type=1 next_btn_txt="Nästa" prev_btn_txt="Tillbaka" by_step="anvandning,_teknik,elcykel,cyklist" ] [woof_products is_ajax=1 display_on_search=1 taxonomies=product_cat:57 columns=3 display_on_search=1]
Med hjälp av denna utökade funktionalitet ger du kunderna möjlighet att själv navigera genom ett stort antal produkter. Gör du det och definierar sökkriterier utifrån kundens perspektiv är sannolikheten större att kunden hittar precis det hen är ut efter och får en mycket mer positiv kundresa och kundupplevelse.