Första fråga du bör ställa dig om båda du och dina kunder får ett mervärde av att ha en chattfunktion på hemsidan.
Chatten som så – och speciellt en som inte är helt automatiserat – ger kunden en kanal som hen snabbare kan nå företaget med frågor som antingen är väldigt individuell för kunden. Eller som din hemsida helt enkelt inte lyckas förklara så bra (eller där informationen är svårt att hitta). Personer som vill ha svar snabbt och alla tider på dagen växer. Det också tack vare att det finns sådan funktionalitet. Det är också en indikator för att färre personer använder email. Om man tänker använderflödet på en mobil vill man kanske inte heller att kunden byter till en annan app för att författa ett mejl. Och överskatta inte formulären på din sida där kunden bli tvungen att först mata alla sina uppgifter.
Lyssna på fågeln
Chatten bringar dig alltså närmare kunden. Och kunden närmare dig. Men det förutsätter också att du i större utsträckning själv är tillgänglig för att kunna svara på chatmeddelande som kanske kommer inte alls under kontors- eller arbetstid. Å andra sidan kan en personlig chattkontakt ge kunden det där extra förtroende i ditt företag som alla andra inte kan ge bakom en anonym hemsida.
När Bulten Bike implementerade chatt på sina hemsidor var behovet i första hand att kunna erbjuda kunder en yta som inte mejlar och inte ringer. Att det är en trygghetsfråga att vara tillgänglig via chatt visar sig genom att det kan gå väldigt snabbt mellan första kontakt och en lagd beställning. Andra frågor/ärenden som har en tendens att dra ut på tiden kan man sen ändå hänvisa till en mailkontakt.
Hur löser man bemanningen? Beroende på chatt-systemet så finns det möjlighet att samla in vissa data innan chatten initieras. Kunderna är ganska vana vid det. Men i Bulten Bikes fall är det begränsat till kundens namn (frivillig) och dennes mailadress.
Systemet som Bulten Bike använder är tawk.to. Denna kommer med en full fungerande integration till WordPress redan i den kostnadsfria versionen. Integrationen lägger till en chatt knapp som flyter på valfritt ställe över sidans innehåll och öppna chattrutan när kunden klickar på den.
Tawk.to är en tredjeparts-system med väldigt många funktioner och ett arbetsflöde för en hel helpdeskavdelning. Det i sin tur tillåter att flera kollegor delar på jobbet. På baksidan kan man nämligen jobba med en mobilapp. Eller även en webbklient. Dessutom är det möjligt att samla flera chatt-flöjden från olika sidor i en och samma applikation. I klienten ser medarbetaren vilken sida besökaren rör sig på. Man ser även när kunden skriver meddelande.
Men hur var det med bemanningen? Jo, hos Bulten Bike är det i regel två personer kopplat till chatten. Men även dom har ett privatliv. Bulten har dock valt att ha chatten öppet 24/7 (i stället att ha vissa fasta öppettider). Missar man en chatt fråga så skickar tawk.to en notifiering på allt det som kunden skrev – inklusive dess namn och mailadress. I Bulten Bikes fall skickas dessa notifieringar direkt till ett ärendesystem (som vi kommer diskutera i ett annat inlägg). I nästan alla situationer är kunderna glada att ta upp kontakten via mejl även om man inte hunnit svara när kunden väntade i chatten.
En annan populär chattfunktion inom WordPress är såklart Facebooks/Metas egen Messenger. Jobbar du mycket i Metas plattform och använder dig av dennes kommunikationsplattform är det absolut att föredra. En funktion som kan vara intressant att använda är att man kan styra på vilka sidor chatt-bubblan ska vara synlig. Detta för att ge kunderna en bättre använderupplevelse och helt enkelt inte var för påträngande – eller täcka över viktigt innehåll på din sida.