Om du i den webbshop har många olika produkter så är en rekommendation att organisera dessa med hjälp av produktkategorier. Så kan man navigera genom sina produkter på enkelt sätt.
Men ibland vill man inte ha alla produkter synliga med en gång när besökaren landar i shopen. Visserligen kan du man använda sorteringen, exempelvis efter pris.
När BultenBike satt upp sin webbshop var utmaningen att det finns produkter för säkerhet som lås och cykelhjälmar. Men huvudprodukt är cyklar. Besökarna ska i första hand titta på cyklar. Säkerhetsprodukter kan användas för cross-selling eller finnas i en egen, separat lista. Lösningen för det är att man gömmer vissa produktkategorier från att visas i huvudlista i webbshopen. Besökarna kommer fortfarande åt dom gömda produkter med hjälp av en tydlig navigeringen.
Teknisk går det till så att man implementera en liten bit kod som utökar funktionen av produktkatalogen.
Koden, som ska in i WordPress funktionsfil, finns på Google, eller här
add_action( 'pre_get_posts', 'uw_remove_product_cats_shop_page' ); function uw_remove_product_cats_shop_page( $query ) { if ( is_shop() && $query->is_main_query() ) { $query->set( 'tax_query', array( array( 'taxonomy' => 'product_cat', 'field' => 'ID', 'terms' => array( 161,63,123 ), 'operator' => 'NOT IN' ) ) ); } };
Det som man behöver anpassa efter din egen sida innehåll är raden
'terms' => array( 161,63,123),
Siffrorna motsvarar den id för produktkategorier som ska gömmas. Man tar reda på det genom att leta editera kategorier. I webbläsarens adressfält ser man en id som denna:
Resultat blir så här. Dessa produkter syns inte i huvudlistan i webbutiken men går att nå genom länken för produktkategorier. Och så fungerar såklart hela logiken när kunden handlar.