Startar du en ny sajt, men även om du gör ett omtag ställer sig alltid frågan om design och utformning. Oavsett om du bygger själv eller låtar någon annan skapa hemsidan. Oftast har man en viss föreställning om hur sidan ska se ut, om font, bilder, formspråk osv. Men det är i vanligt fall ganska svårt att få ner det så pass konkret att en tredje part kan börja jobba utan att behöva femtioelva frågor.
Ett annat scenario är att en organisation faktiskt har en utarbetat grafisk profil. Men i vanligtvis saknas då konkreta riktlinjer att sätt om det för en hemsida i sin helhet utan innehåller bara standard för rubriker, färger och logga.
Man kan absolut skapa eller beställa sin hela egen design. Men underskattar i så fall inte antal frågor som man behöver hitta svar på och tiden och med kostnader som går åt det.
Ett enklare sätt att komma i gång, som jag rekommendera, är i stället att utgå från färdiga mallar som finns för dom olika publiceringsverktyg. Ett argument för det är att dessa mallar i all regel är skapat av designer med kunskap och erfarenhet (och inspiration). Här får man dessutom oftast en hög grad av tillgänglighet och mobilanpassning på köpet.
Jobbar du med en tight budget kan du dessutom få professionella sidor med helt kostnadsfria mallar. Eftersom skaparen av mallarna har insett värde i det går trenden mer till betalversioner. Men att lägga ut 20, 30 eller 80 dollar är oftast värd tiden och funktioner du få på köpet.
För att göra det din egen kan man sen anpassa detaljerna. Här kan det vara värd att testa och se vad som går att anpassa. Det kan vara olika från olika mallar.
Startar du från grunden kan du faktiskt ta din företags grafiska profil från en sådan mall.
Det är något som vi hos Bulten Bike gjorde. Företagets grafiska profil har sin utgångpunkt i WordPress mallen Virtue och dess färgschema. Sedan starten har vi gjort mindre korrigeringar men i grunden var mallen för webbsidan grunden för grafiska profilen.