Har du en webbshop med komplexa produkter kan och är det en lång resa för kunderna att komma till beslut och lägga beställningen. Indirekt är denna besluts-fatigue en följd av digitaliseringen som ger kunderna allt fler möjligheter att bestämma. I en köpprocess kan det dock bli till ett ganska stort hinder som i slutändan letar till att kunden köper inte alls.
Aktörer som driver webbutiker är inte sällan på andra sidan av detta spektrum och vill visa fler och fler produkter och valmöjligheterna för att kunna möta alla eventualiteter och kundernas behov.
Ett konkret exempel finns hos lastcykelspecialisten Bulten Bike och en tillverkare som man samarbetar med. Produkten är familjevänliga cyklar, som det finns 4 modeller av. Vissa finns med och utan el. Utöver det har man ett 40 tal tillbehör för att kunna anpassa cyklarna till olika livssituationer, antal barn, plats för förvaring och annat. Det ger i sin helhet 4 x 2 x 40 = 320 kombinationer för kunden att välja bland.
Å andra sidan ser bilden på vad som säljs annorlunda ut. Samtidigt har man fått väldigt ofta samma frågor från kunderna – ”vilket tillbehör behöver jag”.
Lösningen blev en sådan att man erbjuder cykeln utifrån kundens perspektiv. Utifrån mönster man såg har man paketerat färdig ett antal kombinationer där kunden bara behöver ta ställning till några mindre avgörande punkter. Mål var att kunden känner sig igen i sin egen livssituation och hittar passande produkt för det.
I det konkreta fallet låt oss leka med tanken att familjen har ett större och ett mindre barn. Och det är precis det så produkten är presenterat.
Klickar man in så finns fortfarande ett antal valmöjligheter – vissa redan förifylld som rekommendation. Men kunden slipper att sätta ihop sin egen cykel från början. Det snabbar dessutom på eller lämnar mer utrymme och tid för själva köpbeslut och processen.
Förutom det så ger det även möjlighet att bygga en interaktiv sökfunktion eller guide när man mappar upp produktens egenskaper mot det som den egentligen används för av kunden. Hur man går till väga med det går vi in i ett annat inlägg.
Under huven bygger denna funktionalitet i Woocommerce på ett (betalt) plugin WPC Product Bundles for WooCommerce (Premium). Detta förutsätter att alla komponenter är en produktpaketeringen är upplagd som enskilda produkter. I den konkreta fall här finns alltså cykeln, barnstolen, korgen osv som enkla eller variabla produkter i produktkatalogen. (Vill du inte att dessa produkter är synliga finns det ett sätt att dölja dessa – kolla in detta inlägg).
Gränssnittet av denna Woocommerce tillägg ser ut som här. Genom en enkel sökfunktion plockar du ihop din paketering.
För att kunna ge kunden valmöjlighet inom paketeringen använder du dig av variabla grundprodukter. Varje produktvariation blir då valmöjlighet. Även här gäller det att möta kunden där den är och välja rätt namn och förklarande bild.
Pris/summering gör tillägget automatiskt – baserat på grundprodukterna. Detta underlättar även när priserna behöver justeras. Man behöver inte leta upp varje paketering som innehåller respektive kombination utan ändrar direkt i den grundprodukten.
WPC Product Bundles for WooCommerce har fler funktioner men just den som är beskriven ovan löste alla krav. Det finns andra och kostnadsfria plugin med ungefär samma funktionalitet. Valet i Bulten Bikes föll på denna pga den optiska stilen och behovet att kunna kombinera många olika paketeringar.