I den här serien av långa och korta inlägg tänker jag kartlägga vilka frågor man behöver tänka på för att framgångsrikt kunna etablera sin verksamhet digitalt. Det pratas mycket om digitaliseringen nuförtiden. Men min uppfattning är att det kan vara svårt att få grepp på det. Framför allt när det gäller ens egen företag och verksamhet.
Utgående från mina erfarenheter inom både IT branschen, offentlig sektor, digitaliseringsarbete och som del i ett framgångsrikt företag med stor hållbarhetsprofil kommer jag redovisa här och svara på små och stora frågor. Texterna riktar sig i första hand till företagare i små eller lite större organisationer eller sådana som vill bli det.
Jag kommer skriva en del om verksamhetsrelaterade frågor och hur tekniken kan hjälpa i att nå sina mål med enkla medel. Där det passar kommer jag gå in i tekniska detaljer.
Ovan nämnde hållbart företag är lastcykelspecialisten Bulten Bike som jag är stolt över att få vara med och byggd upp den. Det är en verksamhet med fysiska produkter i en marknad i förändring. Vi som jobbar i Bulten har valt och tagit vissa beslut och gör fortfarande många vägval. En sådan är att bygga största delen av verksamhet just runt den digitala plattformen.
Jag hade även förmån att jobba med ett projekt som skulle hjälpa att lyfta Värmlänningars kunskap och användning av digitala teknik. Projektet hade sin utgångspunkt i regeringens digitaliseringsstrategi som har inte så lite ambitioner som att säga att Sverige ska bli bäst i användningen av digitaliseringens möjligheter. Och det innebär att även Värmlänningar ska bli bäst i det. Och det i sin tur att du och jag och Pelle och Lisa ska bli bäst i att växa med möjligheterna som den (tekniska) digitaliseringen erbjuder. Denna bloggserie drar delvis nytta av denna arbete och försöket att ge digitaliseringen ett mänskligt ansikte.
Och det hela behöver inte vara svårt. Schysst digitalisering helt enkelt.
Redo? För för nu kör vi!