Börjar här.
Inte sällan får jag frågan: Behöver jag ha en egen hemsida?
Nej, inte nödvändigtvis.
Räcker det inte med ett konto hos Facebook eller Instagram?
Jo! Det är ju plattformar med en fantastisk räckvidd. Och alla har det i sin fika. Men om du behöver något utökat funktionalitet eller vill sälja varor och tjänster kommer du ha ett antal begränsningar. Tänk även på att fler användare blir mer medveten om var och vem deras information hanteras.
En annan aspekt du behöver tänka på är att ditt innehåll på sociala medier är ganska lättflyktigt. Det försvinner liksom i bruset bland alla inlägg. Och om du har själv gjord ett försök att leta fram det där inlägg som du minns att du såg på Facebook för någon tid sen så är det samma upplevelse som du utsätta dina potentiella kunder för om du utesluten finns på dessa plattformar.
Ytterligare en tankeställare och svar på frågan är att sökmotorerna som Google också har svårt att ta till sig bruset. Google är fortfarande startpunkten för flesta använder och kunder. Google är din vän – så gör det enkelt för Google att hitta dig och dina varor och tjänster genom en egen hemsida.
Men har du redan ett upparbetat konto hos exempelvis Facebook eller Instagram ta väl hand om det. Vi återkommer till den lite längre fram. Det är nämligen en värdefull tillgång och kan bli ännu mer värdefull som ett verktyg i lådan.
Ok, en egen hemsida kan vara bra. Men hur gör jag? Eller vem?
Vi kommer till det. Det finns lite andra frågor att fundera över.