Men vem ska hjälpa mig med att bygga en webb som uppfyller mina behov?
Det beror på. Mål med denna serie av artiklar är att visa vad som är möjligt, jag kommer även ge en del konkreta tips. Men det betyder inte att alla ska eller behöver utveckla den egna sida för den egna verksamheten.
I grunden finns det tre val man har när det gäller att skapa eller göra om hemsidan för företaget, föreningen eller organisationen.
Du kan vända dig till en webbyrå. Här kommer du få allt ur en hand. Till en fast prislapp eller på löpande räkning. Du kan anlita en freelancer som i regel är billigare än en hel webbyrå. Eller så kan du investera tid och lära dig själv hur man använder webbverktygen.
Väljer du den senare alternativ – som jag kommer diskutera i mer detalj och kommer ge tips och råd – så behöver du inte lära dig programmera. Det behöver du inte heller om någon annan bygger sida åt dig. Du får avväga din tid mot det förväntade resultat helt enkelt.
Att anlita en webbyrå kommer också kräva engagemang från din sida. Det är du som är beställare. Det är du också som måste ha en bild av det du beställer. Fördelen med webbyråer är att du där hittar samlat kompetens och erfarenheter som du indirekt få del av från byråns andra kunder och uppdrag. Du kommer helt enkelt att höra från din kontaktperson att si och så har man gjort tidigare. För all del, använd dig av det. Anlitar du en webbyrå kommer du i all regel också kunna dra nytta av utarbetade arbetsprocesser och metodik hos byrån som yttrar sig i regelbundna möten och avstämningar, i kravlistor och acceptanstester. Det som sker däremellan är byråns angelägenhet.
För att det ska fungera och du ska få ut det önskade resultat behöver du dock från början ha en väldigt tydlig bild av vad du vill ha ut av det hela. Beställer du en webbshop kommer du få en webbshop. Efter huvudet av byråns projektledare eller utvecklare. Det är inte sagt att webbshopen har den funktionalitet du kanske hade i åtanke. Du behöver alltså vara ytterst tydlig när det gäller funktioner och möjligheter att bygga ut eller göra ändringar i senare skede.
Något du också bör tänka och ska vara uppmärksam på när webbyrån tar emot din beställning är om och hur planen sen kommer bli att förvalta resultat efter avslutat projekt. Många webbyråer erbjuder det som extra tjänst. Här gäller att läsa det finstilta. En av många anledningar är att du förr eller senare kommer behöva justeringar eller ändringar på din hemsida eller webbshop. Frågan är då om eller i vilket omfattning byrån anser det just som förvaltning eller som ny beställning.
Jobbar du med en webbyrå som i all regel har en organisation som jobbar efter en viss metodik behöver du kunna möta upp det på din sida i din organisation också genom tydlig kravställning, uppföljning, mottagande och acceptans av leveransen. Och underhåll.
Kan du inte det finns risk eller chans att webbyrån jobbar på och levererar något annat, eller större som du egentligen hade tänkt dig. Du ska också vara uppmärksamt på lösningen du får levererat är så pass öppet att du kan jobba med sidan utan att vara beroende av just denna webbyrå och deras egentillverkad lösning.
Eftersom även webbyrån behöver ha en organisation riggad för att kunna hantera flera projekt och kunder så behöver byrån kräva större uppdrag.
Ett sätt att hålla notan nere, kanske, är att anlita en Freelancer eller egenföretagare. Inte sällan är det personer som har jobbat och samlat erfarenheter hos en webbyrå. Det är i alla fall sådana som jag skulle rekommendera att hålla utkik efter då du dom ofta också jobbar efter en viss metodik. Erfarna freelancer är inte billiga heller men här gäller också att du få vad du betalar för. I sin helhet kan man dock utgå från att jobba med freelancer kan gå snabbare och vara något mer prisvärd då det inte dra sig med så mycket administrativ overhead.
Med en freelancer gäller samma sak som om du anlitar en hel byrå – du måste kunna beskriva väldigt tydlig med vad du vill ha.
Fördelen med freelancer är att man i regel tar sig an mindre uppdrag och oftast också kan hålla en tätare dialog. Men all tid en utvecklare och freelancer lägger på möten kan hen inte jobba med sidan. Annars gäller samma sak som med en byrå – är du inte tydlig nog med vad du vill ha så kan du få levererad något annat än du förväntar dig.
I vanliga fall erbjuder freelancer inte heller något underhåll och efterarbete på hemsidan. Kommer du med nya önskemål efter projektet är levererad är det helt enkelt en ny beställning.
Tredje alternativet är att jobba själv med hemsidan eller webbshop. Det kräver lite tålamod från dig att sätta in sig i dom olika verktyg. I denna serie kommer jag i första hand prata om webbverktyget WordPress och Woocommerce. Det finns andra där ute – som jag kommer ta upp i ett senare skede.
Fördelen med att hantera webben själv ser jag i att du har full kontroll och är betydligt snabbare att testa och sätta om nya idéer. Några sådana kommer jag presentera här. Kostnader kan vara väldigt små. Samtidigt behöver du också kunna hantera alla risker och utmaningar själva. Men jobbar du med öppna och kända plattformar och verktyg är sannolikheten liten att du målar in dig i ett hörn – det finns alltid hjälp att få.