Denna fråga är ganska viktig men av en annan anledning som dom flesta av mina kunder inser i början.
Utgå ifrån att hemsidan är den skyltfönster ut i världen. Bokstavligen. Du kanske har en idé hur sidan ska se ut, du gillar vissa färger eller har en grafisk profil att förhålla dig till. Likt ett skyltfönster på den som ska fånga uppmärksamheten av kunderna på gatan så gäller det även för utförminingen av din hemsida. Och inte ska du ha massvis med prylar och affischer i vägen innan kunden kommer fram till dina produkter. På nätet har du dessutom utmaningen att du konkurrerar om uppmärksamheten av dina potentiella besökare och kunder mot sådana sidor som Facebook, Instagram, Tiktok mm. Värderar därför den tid som besökarna ägnar åt dig och din sida på detta sätt. Dom 3 sekunder som en besökare tittar på ska hen inte ångra och hittar den önskade information.
Vad betyder det då konkret?
Din framtida hemsida ska dels ha en modern design så att besökaren får en känsla av att du och din verksamhet hänger med i 2020 talet. Trenden just nu går till ganska avskalade startsidor men stora rubriker och lite text och en minimal navigering och meny. Det kan vara lite av en utmaning om man har mycket att berätta, komplexa produkter och tjänster. Men det är här du har din (nästan) enda chans att fånga kundens uppmärksamhet.
Låt oss titta på ett exempel. Här nedan ser du en sida där man gör väldigt mycket rätt.
Förutom loggan och ett kort budskap styrs besökarens uppmärksamhet på den lösningen deras produkt erbjuder. Ingen behöver heller leta efter menyn. Vi kommer gå in på meny separat lite senare. Rullar man ner på sidan ser du produkten enskild och lite senare i en realistisk miljö. Först efter det — efter mer rullar ner på sidan — kommer mer detaljinformation och fler bilder. Personligen hade jag dock inte vald en animation i början. Det är nämligen inte sagt att din besökare ens rullar ner på sidan. Fördelen med rörlig bild är dock att du fångar vissa kunder lite enklare. Det finns en anledning att dom stora webbplattformar satsar mer och mer på rörlig bild. Å andra sidan vill man i vanliga fall inte förmedla intryck att man sitter på en berg-och-dalbana. Animationer och rörliga delar är i vanliga fall något mer problematiskt ur tillgänglighetsperspektiv. Mer om det senare också.
På denna sida har du även en enkel och översiktlig navigering. Utan att hoppa över en annan sida erbjuds du här direkta länken till företagets produkter och deras egen berättelse. Kanske lite onödig här är att ge kunden möjlighet att skapa konto och logga in (för att göra vad?). Även en varukorg syns i menyn. Som är säkert lämplig om det du säljer säljs snabbt och kanske spontant.
Att sidan använder sig av hela bredden av skärmen ligger också helt i den aktuell trend. Men det har sin utgångpunkt att majoriteten av besökarna numera använder mobila enheter. Är du ändå inne på en struktur på sidan som har flera kolumner så får man vara medveten om — och testa vid val av mallen — att en exempelvis statisk sidokolumn inte minskar den synliga och användbara ytan för innehållet på en lång-smal mobilskärm. I vanliga fall placerar sig då sidokolumn ändå under huvudinnehållet. Att dela upp sidan i flera kolumner kan dock vara på sin plats när man exempelvis kommer till produktkatalogen och behöver placera en sök- eller filterfunktion i rätt kontext.
När det kommer till färgpaletten så är det helt individuellt och ren smaksak. Om du satsar på en, max två huvudfärger kan man dock behöva fler nyanser. Även här kan man använda sig av andra kompetens — det finns nämligen ett antal verktyg på webben som skapar föreslag för paletten. Här ser du ett exempel med förslag från en sådan sida. Oftast har färdiga mallar dock ett färgschema man håller sig till. Men inget talar emot att använda sig av det eller anpassa efter egen behov.
Även när det gäller val av font eller typsnitt skulle jag förlita mig i första hand på skaparen av mallen. Här finns också vissa trender som kommer och gå. Generellt kan man dock säga att typsnitt sans-serif (tänk Arial), dvs sådana utan dekoration bör föredras för rubriker eller korta textpassager som läsaren snabbt ska uppfatta. Fonter i serif (tänk Times New Roman) är snällare mot ögat när textmängden är större.
Förutom själva utseende eller look-and-feel så kommer din sida behöva vissa funktioner när du startar upp den och under resans gång. Att utgå från en färdig mall erbjuder då möjlighet att testa och kunna se dessa funktioner.
När jag är i process att välja en mall kollar speciellt dessa (inbyggda) funktioner:
Shop
-
- Hur presenteras produkter med bild, bildspel, rubrik, pris eventuell rea. Titta på hela produktkatalogen.
- Finns det redan inbyggd filtrerings- eller sökfunktion i shoppen. Finns det inte kan man (i WordPress) alltid lägga till det i efterhand genom plugins/tillägg.
- Klicka in i en enskild produkt och kolla om du gillar strukturen. Glöm inte att besökarna med stor sannolikhet kommer titta med mobilen på din sida. Gör du det också.
- Det finns skillnad hur enkelt och smidig du vill och kan göra inköpsupplevelse. Prova att lägga en låstasorder och se om du hittar rätt. Eller har du mycket information ser till att det finns plats för det på sidan. Undvik att använda flikar. Ser till att sidan använder hela bredden.
- Redan här kan du prova om startsidan redan ska presentera produkter (några utvalda, alla, vissa kategorier?)
Sidor
-
- Du kommer ha ett antal statiska sidor för exempelvis villkor, kontaktformulär, viktig information. Ser till här att du har goda gestaltningsmöjligheter.
Nyhetersflöde
-
- Även om du inte tänker ha ett separat nyhetsflöde från början kolla upp hur den ser ut i mallen. Nyheter i en WordPress miljö är inlägg som ordnas kronologiskt. I motsats till sidor har en enskild nyhet inte (alltid) en fast plats utan ger plats för aktuella information.
- Har du inga nyheter alls eller kör du ut dom enbart exempelvis genom sociala medier bör du således inte välja en mall där just nyhetsflöde är centralt.
- Generellt kan jag dock rekommendera att ha ett par nyheter på sidan då det håller innehållet levande – vilket återkommande besökare och Google gillar. Du har då även möjlighet att kommunicera mindre viktig information som inte är värd besväret att lägga upp på sociala medier.
- Det finns sätt att automatisera och synka nyhetsflöde mellan sidan och sociala medier.
- Har du inget nytt att berätta lite då och då bör du absolut inte ha nyheter på din sida. Det är annars ett tecken av en inte all för aktiv verksamhet när sista inlägget på hemsidan är ett par månader eller år gammal.
Meny och navigering
-
- Kolla hur intuitivt navigeringen är designat i mallen. Glömt inte heller här mobilversionen.
- Ta en extra titt på navigeringen i webbshoppen då den kan eller ska avvika från sidans huvudmeny.
- Hur man bygger navigeringen kommer vi till i ett senare inlägg.
Sök
-
- Dom flesta besökare kommer hitta din sida genom en länk på sociala medier eller hänvisning från Google. Men utgå ifrån att besökarna inte hamnar på exakt rätt ställe eller att dom vill kolla upp mer. Beroende hur bra eller dåligt navigeringen är så spelar den inbyggda sökfunktionen en viktig roll. Även här finns mycket att säga och tricksa. Vi kommer till det mer utförlig också.
Har du nu kollat allt det där – och spelar med tanken att bygga eller underhålla din sida själv – kolla även under huven, dvs i administrationsdelen, hur enkelt det är att ändra innehåll och utseende på statiska sidor. Och speciellt på startsidan. Idag finns det färdiga ramverk site builder som lägger sig själva grundfunktionen. Lite enkelt uttryckt kan man prata här om mallar som ligger på mallar. Dessa så kallade page builders kom egentligen till för att underlätta för den icke-professionella användare att utforma sin hemsida. Vissa av dessa ramverk har dock väldigt omfattande funktionalitet så att det skapar en helt ny, egen komplexitet. Dock kommer många av dessa page builder med ytterligare mallar för hela sidor eller bara delar.
Var hittar man dessa mallar? Det är bara en sökning bort.